8. Počítačová grafika a multimédia

Grafika

  • Rastrová a vektorová grafika – vlastnosti, srovnání a využití
  • Editory – rozdělení, typy a jejich možnosti
  • Barvy – kódování barev a barevné modely

Výuka základů počítačové grafiky 

Dělení a formáty (pdf soubor)

Multimédia

  • komplexní informační obsah kombinující text, zvuk, obrázky, animaci, video a interaktivitu
 

Zdroje multimédií

  • Počítač
  • Internet
  • Televize
  • Video

 Sdílení multimédií

  • trendem je uložení multimediálního obsahu v počítačové síti a jeho bezdrátové sdílení
    • internetové servery
    • servery firem a institucí
    • domácí multimediální centra

 Využití multimédií

  • rychlý přístup a vstřebávání informací
  • efektivní výuka
  • multimediální zábava
  • multimediální prezentace
  • multimediální komunikace
 

Multimediální vybavení

Pro pasivní využití

  • Počítač
  • Televize
  • Video
  • Mobilní telefon
 

Pro aktivní zpracování

  • Počítač, notebook, kapesní komunikátor
  • Digitální fotoaparát, kamera, skener, internet
  • Programové vybavení

Zvuk

  • Podstata – mechanické vlnění částic prostředí s frekvencí 16 Hz – 20 000 Hz
  • Snímání – pomocí mikrofonů – membrána + uhlík (odporové), cívka(indukční), pevná deska (kondenzátorové)
  • Parametry
    • výška – frekvence vlnění [Hz] – komorní a = 440 Hz
    • intenzita (akustický tlak) [dB] – šepot – 20dB, ulice – 70dB, bouřka – 120dB, práh bolesti – 130dB
    • rychlost šíření – vzduch 343 m/s, voda 1482 m/s, ocel 5960 m/s
  • Digitalizace
    • Vzorkování – snímání vzorků spojitého signálu s frekvencí min. 2x vyšší než je max frekvence zvuku
    • Kvantizace – kódování úrovně intenzity – 8 bit (256 úrovní), 16 bit(216), 32 bit (232), 48 bit (248)
  • Kvalita digitálního zvuku
    • řeč 22kHz/8bit, CD audio 44,1kHz/16bit, DVD audio 96 kHz/24bit, studio 194kHz/32bit
  • Formáty
    • Bezeztrátové – WAV, FLAC, MIDI
    • Ztrátové – MP3, AAC, WMA, Vorbis(OGG)
      • omezení nízkých a vysokých frekvencí, rozsahu úrovní -> snížení sytosti a dynamiky zvuku
  • Software – AudaCity

Video

  • Princip
    • sled statických obrázků, konec 19. století – bratři Lumierové
    • Film – plastový pás se snímky – šířka 8 (amatérský), 16, 35, 70 mm – 25 obr./s + zvuková stopa
    • Video – analogové (magnetická páska), digitální (HD, DVD, SD …)
  • Snímání
  • Postupy zpracování
    • zachytávání, digitalizace, konverze
    • střih
    • ozvučení a titulky
    • efekty
    • uložení a export
  • Formáty
    • AVI (Audio Video Interleave) – základní, zastaralý, populární, kompatibilní, Microsoft
    • WMV (Windows Media Video) – komprimovaný, kompatibilní s přehrávači, Microsoft
    • MPEG – skupina ztrátových komprimovaných formátů pro DVD a internet – Mpeg1, Mpeg2, Mpeg4
    • FLV (Flash Video) – kontejnerový typ pro Adobe Flash Player a YouTube
  • Software – Pinnacle, Nero Vision, Adobe Premiere