GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA
Autor | Ing. Marta Bechyňová |
Číslo materiálu | 4_1_INF_19 |
K dispozici na | http://www.ivt.mzf.cz/algoritmizace-a-programovani/uvod-do-algoritmu/9-priklady-k-procviceni/ |
Datum vytvoření |
|
Druh učebního materiálu | webová stránka |
Ročník | 1. |
Anotace | webová stránka pro procvičení získaných znalostí z programování na příkladech |
Klíčová slova | algoritmus, příklady, programování |
Vzdělávací oblast | Informační a komunikační technologie |
Očekávaný výstup | Studenti si procvičí získané znalosti na příkladech. |
Zdroje a citace | [online]. [cit. 2012-10-22]. Dostupné z: http://pascal.webz.cz/kurs/index.html |
Řešte tyto příklady:
Podmíněný příkaz, větvení:
- Na vstupu jsou dána dvě čísla. Sestavte program, který zjistí, které číslo je větší a o kolik.
- Na vstupu jsou zadány velikosti drah v km a časů v h dvou automobilů. Sestavte program, který spočítá jejich průměrnou rychlost a zjistí, které auto je rychlejší a o kolik.
- Na vstupu je zadané číslo. Sestavte program, který zjistí, zda je číslo kladné, záporné nebo nula a vypíše o tom zprávu.
- Zjistěte, zda zadané číslo a patří nebo nepatří do intervalu <0,100>.
- Napište program, který zjistí, zda dvě celá čísla zadaná na vstupu splňují
nerovnost 4x + 3 < 5y – 2. - Napiš program, který po zadání známky vypíše známku ve formě textu (např. 2 – chvalitebně).
- Napište program, který ze zadané hodnoty průměru vypočítá objem kulového zásobníku na vodu. Výslednou hodnotu nechte vypsat na obrazovku jak v metrech krychlových, tak v litrech. Dále předpokládejme, že tento zásobník je umístěn v pouštní základně, kterou obývá n osadníků, kde n je proměná, jejíž hodnotu budeme zadávat. Program rovněž vypíše, na kolik dní vystačí voda v zásobníku při spotřebě 10 litrů na osobu a den, kde spotreba bude konstanta.
Poznámka: k výpočtu objemu budete potřebovat „pi“. Použijte tedy buď vlastní konstantu, nebo použijte funkci Pi. - Napište program, který ze zadané ujeté vzdálenosti vypočte platbu taxikáři, jestliže má stanoveny následující sazby:
0 – 19km 25 Kč/km 20 – 39km 23 Kč/km 40 – 59km 20 Kč/km 60km a více 17 Kč/km Zadaná vzdálenost může být desetinné číslo (převeďte pomocí funkce trunc(proměnná)), ale ošetřte zadání záporné vzdálenosti.Poznámka: Sazba se mění až po ujetí daného počtu km (20, 40, 60 km) tzn. zákazník, který ujel 39,9 km má stanovenou sazbu 23 Kč/km atd.
- Naprogramujte kalkulačku. Pro dvě vstupní hodnoty a danou operaci (+ – * /) vytiskněte výsledek. (případně celou rovnici) Pozor na dělení nulou!
Příklady: vstup: 3 5 + výstup: 3+5=8, vstup: 10 0 / výstup: nulou nelze dělit - Na vstupu jsou zadány koeficienty kvadratické rovnice a, b, c. Sestavte program, který spočítá kořeny této rovnice.
Příkazy cyklu:
- Sestavte program, který po zadání počtu hvězdiček nakreslí příslušný počet hvězdiček vedle sebe a pod sebe.
- Sestavte program, který vypíše znaky abecedy.
- Sestavte program pro nalezení největšího a nejmenšího čísla ze zadaného počtu celých čísel pomocí cyklu for.
- Sestavte program pro nalezení největšího čísla ze zadaného počtu celých čísel pomocí cyklu while.
- Sestavte program pro nalezení nejmenšího čísla ze zadaného počtu celých čísel pomocí cyklu repeat.
- Sestavte program pro výpočet zadané přirozené mocniny zadaného přirozeného čísla pomocí cyklu repeat. Např. 3 5 = 243. Jedničku opakovaně násobíme trojkou, skonči až to bude 5 krát.
- Postupně jsou zadávány hmotnosti ulovených ryb v gramech. Zadáním nulové váhy se ukončí zadávání. Vytiskněte celkový úlovek.
- Postupně jsou zadávány váhy žáků jedné třídy. Zadávání se ukončí zapsáním nulové váhy. Vypočtěte a vytiskněte průměrnou váhu žáka.
- Postupně budou zadávána čísla. Zadávání bude ukončeno zadáním čísla 0. Vypočítejte a vytiskněte součet všech zadaných čísel a jejich průměr.
- Ve škole je 10 tříd. Známe počty žáků v jednotlivých třídách. Vypočítejte počet žáků školy a průměrný počet žáků v jedné třídě.
- Je dáno kladné, celé číslo N. Určete, zda N je prvočíslo.
- Je dána posloupnost 15 čísel. Spočítejte, kolik z nich je kladných, kolik záporných a kolik nulových.
- Je dána posloupnost 20 celých čísel. Zjistěte průměrnou hodnotu těch čísel, která jsou kladná, menší než sto a zároveň sudá.
- Najdi největšího společného dělitele dvou přirozených čísel pomocí Eukleidova algoritmu:
Mějme dána dvě přirozená čísla, uložená v proměnných u a v (u>v). Dokud v není nulové, opakuj: Do r ulož zbytek po dělení čísla u číslem v Do u ulož v Do v ulož r Konec algoritmu, v u je uložen největší společný dělitel původních čísel.
- Napište program, který vypočítá ciferný součet zadaného celého (kladného i záporného) čísla a vypíše jej. Použijte k tomu cyklus while.
- Napište program, který na obrazovce vytvoří čtverec ze znaků „*“ o uživatelem zadané velikosti strany (počtet dílků). Na obrazovku se však vejde jen 25 řádků, a tak omezte zadání velikosti strany na menší počet např. na 20.
- Spočítejte počet studentů na škole. Počty se zadávají po jednotlivých třídách. Na konci zadávající stiskne 0.
- Spočítejte průměrnou známku studentů. Učitel do programu zadává známky a program spočítá průměr ze všech zadaných známek. Při ukončení zadávání stiskne učitel 0.
Přidejte odpověď