Hardware – prezentace
Schema osobního počítače
Základní deska
- patice pro procesor – Socket
- sada řídících obvodů – Chipset
- sada konektorů – napájení Power, paměť RAM slots, adaptéry PCI slots, pevné disky IDE (SATA) connectors
- sada komunikačních portů – myš, klávesnice PS/2, univerzální ÜSB, tiskárna LPT, foto, video IEEE 1394 – FireWire
Procesor
- integrovaný obvod zajišťující funkce CPU
- je umístěn v socketu na základní desce a tvoří základ celého počítače
- provádí jednotlivé instrukce programu
Parametry
- frekvence (rychlost) zpracování dat – 1 – 4 GHz
- délka zpracované instrukce – 16 – 64 bitů
- efektivita instrukční sady – počet kroků pro provedení operace
- Rozdělení
- podle parametrů – 16, 32, 64 bitové, 2 GHz, 3 GHz …
- podle architektury
- podle výrobce
- INTEL – Pentium, i3, i5, i7, Celeron AMD – Athlon, Sempron, (VIA, MOTOROLA…)
Operační paměť
Grafický adaptér
Pevný disk
Optická jednotka
Univerzální rozhraní
1. Vstupní zařízení
– slouží k přenosu dat do počítače nebo do paměti, včetně zakódování do dvojkové soustavy
– klávesnice,myš, scanner,disket.jednotka + disketa
2. Výstupní zařízení
– slouží k výstupu dat a programů, převod z paměti na vnější zařízení
– monitor, tiskárna, plotter, harddisk
VSTUPNÍ ZAŘÍZENÍ
– slouží ke komunikaci s počítačem
Klávesnice
– základní vstupní zařízení, komunikace uživatele s počítačem
– umožňuje zadávat data ručně do počítače
– komunikace je umožněna interpretem příkazů operačního systému (souborem COMMAND.COM), který provádí mimo jiné základní interpretaci funkcí jednotlivých kláves
– můžeme setkat s celou řadou klávesnic lišícími se rozhraním, způsobem snímání, počtem kláves apod.
– klávesnice je řízena mikroprocesorem, v klávesnici je též RAM (zpravidla na 20 znaků), která vykonává funkci vyrovnávací paměti mezi klávesnicí a PC.
Klávesnici dělíme dále na čtyři části:
Alfanumerická část slouží k psaní znaků. Dnešní standard je klávesnice se 101-102mi klávesami.
Numerická část, též nazývána kalkulačka. Slouží k rychlému zápisu matematických znaků (číslic a některých operací).
Ovládací část sestává z deseti kláves. Slouží pro posun kurzoru či další práci spojenou s úpravou textu.
Část funkčních kláves – funkční klávesy mají význam podle použitého softwaru. Funkce kláves F1 až F12 lze snadno programově měnit dle potřeb uživatele.
Každý znak na klávesnici má svůj tzv. ASCII kód. S pomocí tohoto ASCII kódu je tedy možné odkazovat se na nějaký konkrétní znak.
Myš
– zařízení, vybavené na horní straně obvykle dvěmi či třemi tlačítky, na spodní straně pak kuličkou pro snímání pohybu myši po podložce a následnému generování souřadnicových dat, která jsou přenášena do počítače
– Otáčení kuličky je monitorováno elektricky nebo opticky – vygenerovaný signál, který je úměrný pohybu myši, je snímán s přesností cca 200 DPI.
Popis: levé z tlačítek funguje jako enter, pravé tlačítko pak jako escape
– novější myši jsou vybaveny dále kolečkem posuvníku, který výrazně usnadňuje listování libovolnou aplikací pod Windows.
Myš lze připojit i bezdrátově pomocí spolehlivé radiové technologie.
Skener
– Skener (scanner) je optické zařízení používané k digitalizaci obrazu – schopné číst grafické informace, dnes už i text.
– princip: snímaná předloha je postupně osvětlována, odražené světlo je zachyceno snímacím čidlem a převedeno na digitální signál.
– druhy: ruční a stolní
VÝSTUPNÍ ZAŘÍZENÍ
– přes výstupní zařízení počítač projevuje svou činnost
Monitor
– základní výstupní zařízení počítače, slouží k zobrazování textových i grafických informací
– pracují na principu katodové trubice (CRT – Cathode Ray Tube) – monitoruje a zobrazuje aktuální stav počítače, který je zasílán prostřednictvím grafické karty (mezičlánek) – zakončena video portem
– velikost na grafické kartě ovlivňuje velikost rozlišení a současně i počet barev
– dnes je používán již výhradně monitor barevný, které skládáním složek červené, zelené a modré muže zobrazit plné duhové spektrum barev – v praxi tedy i více jak milióny barev
– monitor musí mít určité ergonomické vlastnosti:
– splnění norem
– rozlišení = počet bodů na obrazovce na šířku a výšku, například 640×480, 800×600, 1 024×768,
– čím větší rozlišení, tím větší kvalita obrazu
– kvalita displeje – velikost pixelu (dnes je běžná velikost již 0,25 mm, u kvalitních grafických displejů 0,23 mm)
– frekvence zobrazování (snímkování) – obnovování bodů na obrazovce – dnes je to 70Hz tj. 70 bodů/s
– velikost obrazovky, její úhlopříčka – udává se v palcích př. 14″, 15″, 17″, 21″, 25″
Tiskárny
– umožňují uživateli zhmotnit svá data (např. text, fotografii, apod.)
– slouží k trvalému zápisu informace na papír, plastovou fólii apod.
– tištěná informace může být znaková nebo grafická
základní tři typy tiskáren:
– inkoustové tiskárny
– laserové tiskárny
– jehličkové tiskárny
– Hustota tisku určuje jeho kvalitu. Udává se v DPI (bod na palec). Nejběžnější hustota je okolo 600 DPI
– Od svého prvopočátku dostály tiskárny obrovských změn, ať již ve způsobu tisku, tak i v typu tisku.
Bodové (jehličkové) tiskárny – mechanické
– Tyto tiskárny mají v tiskové hlavě sloupec jehliček.
– Znaky na papíře se vytváří sérií úderů těchto jehliček přes barvící pásku, uloženou zpravidla v kazetě, jehličky jsou ovládány elektromagneticky.
– tiskárnami mají nejčastěji 9 či 24 jehliček
– nevýhodou je velká hlučnost, pomalost a nízká kvalita tisku 240 – 350 Dpi
– výhodou těchto tiskáren je velmi levný provoz a nevyžaduje speciální papír
– nemechanické:
Inkoustové tiskárny
– princip: na papír dopadají kapky rychleschnoucího inkoustu, které jsou vystřelovány z jemných trysek v tiskací hlavě
– kvalita tisku je srovnatelná s laserovými tiskárnami ale mimo jiné je závislá na kvalitě použitého papíru.
– rozlišení bývá zpravidla 360 x 720 DPI nebo 600 x 600 DPI, a kvalitnější.
– výhody: kvalitní tisk, malá hlučnost, rychlost
– nevýhody: pomalé, drahý tisk, nároky na kvalitu papíru
Laserové tiskárny
– vysoká kvalita tisku, rozlišení obvykle 600 DPI, u kvalitnějších 1200 DPI.
– vysoká rychlost tisku
– téměř bezhlučný provoz.
– vyšší pořizovací cena, ale lacinější provoz, než u inkoustových tiskáren
– Spotřebním materiálem jsou tonery s tiskařským práškem. Princip: základem je válec ze selenu, který se nabije, čímž získá el. náboj, text nebo grafika se laserem osvítí na válec, čímž osvícená místa ztrácí náboj. Na místa s nábojem se poté elektromagneticky přitáhne toner. Barvící prášek se poté přenese na papír a na něm je poté působením tepla zataven.
Plotter
Plottery/grafické zapisovače/kreslicí stoly jsou přídavná zařízení používaná pro grafický výstup dat (kreslení map, plánů, čárových diagramů s velkým rozlišením apod.).
Používají se ve spojení s CAD systémy.
Plottery se vyrábějí v různých velikostech a to až do velikosti A0. Plottery na kreslení menších formátů bývají stolní (ploché, rovinné), plottery na kreslení větších formátů pak mívají stojanové (bubnové) provedení.
Klávesnice
- rozdělení dle připojení – drát, bezdrát, PS/2, USB
- alfanumerická, kurzorová, numerická, funkční
- speciální klávesy – Enter, Space, BackSpace, Esc, Del, Insert, CTRL, ALT, SHIFT, Caps Lock
- většinou plastová membrána opatřená vodivou uhlíkovou vrstvou
- klávesa přitlačí vodivou plošku a propojí plošný kotakt
- pro každý kontakt vygeneruje kodér klávesnice příslušný binární kód
Myš
- polohovací zařízení pro ovládání kurzoru
- rozdělení dle principu – mechanicko-optické (kuličkové), optické (infra, laser)
- rozdělení dle připojení – drát, bezdrát, PS/2, USB
- rozdělení dle přesnosti polohování – 400, 800, 1200 kroků/palec(25,4 mm)
- min 2 ovládací tlačítka + tlačítkové kolečko